• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön

RAASEPORIN VASEMMISTO RASEBORGS VÄNSTER

  • Ajankohtaista – aktuellt
  • Kannanottoja 2021
    • Tunahemmetin lopettamisesta/ Heikki Holappa
    • Miljöansvar och Naturum/ Tor-Erik Söderholm
    • Soteuudistus/ Harry Yltävä
    • Veroaste/ Minna Parkkonen
  • Yleistä – Allmänt
  • Puheenvuoroja
    • Skadliga följder för Västnyland
    • Alm Nymanin vappupuhe 2019 / Alm Nymans första maj tal 2019
    • Raseborg behöver satsningar i näringslivspolitiken
    • Raasepori tarvitsee panostuksia elinkeinopolitiikkaan
    • Raaseporin Vesi -liikelaitosta ja Tammisaaren Energia Oy:tä ei tule yhdistää
    • Raseborgs Vatten och Ekenäs Energi Ab bör inte slås ihop
    • Nuoret eivät ole hankalia tapauksia, mutta ennakkoasenteet ovat
    • Sätt ordning på hemvården!
    • Kotihoito kohdalleen
    • Puhe punaisten haudalla Pohjassa
    • Laki työttömyysturvan aktiivimallista kumottava
    • Hoitotakuu kolmeen kuukauteen
    • Såhär kan vi göra SOHÄ i Raseborg!
    • Raaseporin sote tienhaarassa
    • Valtuutettu Harry Yltävä lähikoulujen lakkautusten perumisesta
    • Lasten ja nuorten Raasepori
    • Elinkeinopolitiikasta
    • Puheenjohtajan blogi
  • Keitä olemme – Vem är vi
    • Maija Amperla
    • Anna Andersson
    • Jani Borg
    • Nora Garusi
    • Heikki Holappa
    • Veikko Kauppinen
    • Seppo Koponen
    • Jorma Larsson
    • Ann-Marie Lindqvist
    • Janne Lönnqvist
    • Iida Mietola
    • Katja Nyman
    • Emilia Paarma Junttila
    • Jari Parkkonen
    • Minna Parkkonen
    • Hanna Pirttinen
    • Tor-Erik Söderholm
    • Maryam Talebi
    • Harry Yltävä
  • Tule mukaan! – Kom med!
  • Johtokunta – Styrelse
  • Yhteystiedot – Kontakta oss
  • Seuraava kokous – Nästa möte
  • Kuntavaalit 2021 – Kommunalvalet 2021

Soteuudistus/ Harry Yltävä

Soteuudistuksen turvattava yhdenvertaisuus
julkaistu Länsi-Uusimaassa 18.2.2021
Lohjan kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja Jussi Patinen kommentoi kasanedustaja Riikka Slunga-Poutsalon kirjoitusta tulevasta sote-uudistuksesta. Mielestäni molemmat tuovat hyvin esiin valmistelussa olevan Uudenmaan sote-erillisratkaisun ongelmat: Uudenmaan pirstominen neljään hyvinvointialueeseen ja Helsinkiin ja siihen että kansalaisten yhdenvartaisuus Uudellamaalla ei toteudu. Mallin vakavin puute on se, että se pirstoo sote-uudistuksen tärkeimmän periaatteen, erityistason ja perustason integraation.
Olen Patisen ja Slunga-Poutsalon kanssa samaa mieltä Uudenmaan sote-ongelmien syistä, mutta täysin eri mieltä ongelman ratkaisusta. Hus-aluetta ei mielestäni saa hajottaa millään tavalla. Sote-uudistuksen päätavoitteina Uudellamaalla tulee olla maakunnan asukkaiden yhdenvertaisuuden ja palveluintegraation turvaaminen. Uusimaa on yhtenäinen maakunta. Mielestäni sitä tulee johtaa keskitetysti, jotta nykyisestä kuntakohtaisen palvelujärjestelmän aiheuttamasta asukkaiden eriarvoisuudesta päästään eroon. Perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon integraatio erikoissairaanhoidon kanssa on koko sote-uudistuksen ydin.
Maakunnan tuotantoaluejaon pohjaksi sopisi parhaiten nykyinen sairaanhoitoaluejako, jonka sisällä on jo tehty uudistuksella tavoiteltavia integraatioratkaisuja. Tuotantoaluejako olisi sama kuin väestön luontainen asiointi- ja työssäkäyntialue nyt on. Erityisesti pääkaupunkiseutu on yhtenäinen asiointi- ja työssäkäyntialue ja olisi täysin keinotekoista jakaa Espoon, Helsingin ja Vantaan perustason palveluja nykyisen kuntajaon pohjalta.
Erikoissairaanhoidon ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisen kokonaisvastuu ja pääosa tuottamisvastuusta tulee johtaa keskitetysti koko maakunnan kattavalla alueella.
Sote-uudistuksen rahoitusmallia ei ole käsitelty yhdessä soten hallintomallin kanssa. Mielestäni näin tulisi tehdä, koska silloin selviäisi uudistuksen hintalappu Uudenmaan asukkaille. Sen lisäksi että kustannuksia lisäävän sekalaisen sote-hallintohimmelin luominen Uudellemaalle on kallis ratkaisu, niskaamme kaatuisi muun Suomen sote-rahoitusvastuuta. Useat muun Suomen sotealueista ovat liian pieniä selviytyäkseen ja pysyisivät pystyssä lähinnä valtion antamalla tekohengityksellä. Vastuu maakunnan taloudesta tulee kuitenkin olla maakunnalla itsellään. Muutoin demokraattisesti valitut maakuntavaltuustot jäävät pelkiksi nukkevaltuustoiksi, joiden tehtävä on hallinnoida Valtiovarainministeriön rahoja alueellisesti.
Ehdotukseni on siis Uudenmaan sote-maakunta, joka vastaa keskitetysti kaikesta soten palveluintegraatiosta maakunnan alueella. Sillä on demokraattisesti valittu maakuntavaltuusto, jolla on verotusoikeus.
Harry Yltävä (vas),
entinen HUSin hallituksen jäsen, kaupunginvaltuutettu, Raasepori

© Copyright 2022 - www.vas.fi