• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin

RAASEPORIN VASEMMISTO RASEBORGS VÄNSTER

  • Ehdokkaamme 2021 – Våra kandidater 2021
  • Kuntavaalit 2021 – Kommunalvalet 2021
  • Ajankohtaista – aktuellt
  • Kannanottoja 2021
    • Tunahemmetin lopettamisesta/ Heikki Holappa
    • Miljöansvar och Naturum/ Tor-Erik Söderholm
    • Soteuudistus/ Harry Yltävä
    • Veroaste/ Minna Parkkonen
  • Yleistä – Allmänt
  • Puheenvuoroja
    • Skadliga följder för Västnyland
    • Alm Nymanin vappupuhe 2019 / Alm Nymans första maj tal 2019
    • Raseborg behöver satsningar i näringslivspolitiken
    • Raasepori tarvitsee panostuksia elinkeinopolitiikkaan
    • Raaseporin Vesi -liikelaitosta ja Tammisaaren Energia Oy:tä ei tule yhdistää
    • Raseborgs Vatten och Ekenäs Energi Ab bör inte slås ihop
    • Nuoret eivät ole hankalia tapauksia, mutta ennakkoasenteet ovat
    • Sätt ordning på hemvården!
    • Kotihoito kohdalleen
    • Puhe punaisten haudalla Pohjassa
    • Laki työttömyysturvan aktiivimallista kumottava
    • Hoitotakuu kolmeen kuukauteen
    • Såhär kan vi göra SOHÄ i Raseborg!
    • Raaseporin sote tienhaarassa
    • Valtuutettu Harry Yltävä lähikoulujen lakkautusten perumisesta
    • Lasten ja nuorten Raasepori
    • Elinkeinopolitiikasta
    • Puheenjohtajan blogi
  • Keitä olemme – Vem är vi
    • Anna Andersson
    • Ann-Marie Lindqvist
    • Emilia Paarma Junttila
    • Hanna Pirttinen
    • Harry Yltävä
    • Heikki Holappa
    • Iida Mietola
    • Jani Borg
    • Janne Lönnqvist
    • Jari Parkkonen
    • Katja Nyman
    • Minna Parkkonen
    • Tor-Erik Söderholm
    • Veikko Kauppinen
  • Tule mukaan! – Kom med!
  • Johtokunta – Styrelse
  • Yhteystiedot – Kontakta oss
  • Seuraava kokous – Nästa möte

Hoitotakuu kolmeen kuukauteen

Terveydenhuollon hoitoonpääsyn takarajaksi tulisi asettaa kolme kuukautta nykyisen kuuden kuukauden sijaan. Hoitotakuun kustannuksia on tähän asti tarkasteltu vain julkisen talouden kustannusten näkökulmasta. Tarkasteluun tulisi kuitenkin ottaa myös potilaille ja työnantajalle tulevat kustannukset. Sote-uudistuksesta käyty keskustelu on virheellisesti rajautunut pääasiassa vain ns. valinnanvapausteeman käsittelyyn, vaikka keskustelua tulisi käydä myös soten rahoitusmalleista.

Eri asiantuntija-arvioissa on pitävästi pystytty osoittamaan että nopeutettu hoitopääsy toisi koko terveydenhuollon kustannuksiin miljardiluokan säästöt. Esitetyissä luvuissa ei ole edes mukana niitä säästöjä jotka syntyvät työnantajille lyhempinä sairauspoissoloina ja esimerkiksi kotipalvelun tarpeen pienentymisellä ikäihmisille.

Kansalaisten tyytymättömyys nykyiseen terveydenhuoltojärjestelmään kohdistyy enimmäkseen kahteen asiaan: Hoitoonpääsyn hitauteen ja ja perusterveydenhuollon ongelmiin. Molemmat asiat olisivat ratkaistavissa jo nykyjärjestelmän puitteissa.

On selvää, että nopeutettua hoitoonpääsyä ei voida toteuttaa kertarysäyksellä, kuten hallituksen keskittämis- ja päivystysasetuksien kanssa on tehty. Uudistus on tehtävä porrastetusti siten että se kohdistetaan ensin niihin potilasryhmiin jotka hyötyvät siitä eniten ja aikataulu on esimerkiksi kolme vuotta. Hoitotakuujärjestelmä tähän asti toiminut parhaiten somaattisessa leikkaustoiminnassa. Järjestelmää uudistettaessa tulisi huolehtia siitä että mielenterveys- ja päihdepotilaat saavat hoitoa samoin perustein kuin somaattisissa sairauksissa. Esimerkiksi nuorten mielenterveyspalvelujen pääsy ei ole nyt totetutunut lain määräämällä tavalla.

Sairaanhoitopiireillä ja mahdollisilla tulevilla maakunnilla on silloin talousarvio- ja resurssisuunnittelun kautta aikaa muutoksen harkittuun toteuttamiseen. Järjestämisvastuussa olevalla taholla on silloin myös mahdollisuus päättää siitä resurssoidaanko muutos omaa toimintaa lisäämällä vai käyttämällä alihankkijoita.

Perusterveydenhuollon vahvistaminen ja riittävän nopea pääsy terveyskeskuslääkärin vastaanotolle on mahdollista melko pienellä resurssoinnilla. Nykyisen seitsemän miljoonan vastaanottokäynnin nostaminen 10 miljoonan vastaanottokäynnin tasolle maksaisi noin 150 miljoonaa euroa. Tämäkin uudistus voitaisiin toteuttaa joko omaa toimintaa lisäämällä tai turvautumalla yksityiseen tuotantoon. Lääkäreitten lisääntynyt koulutusmäärä ja resurssien oikea kohdentaminen takaavat sen että uudistus on realistisella pohjalla.

Miksi halutaan keskittyä valtavien sote- ja maakuntahimmeleitten rakentamiseen kun ihmisten oikeasti kokemat ongelmat olisi ratkaistavissa jo nykyisen järjestelmän puitteissa nopeilla, selkeillä ja rahoituksellisesti kestävillä ratkaisuilla?

Hanna Ojamo

Väitöskirjatutkija
HUS:n Länsi-Uudenmaan sairaanhoitoalueen lautakunnan jäsen

Ensisijainen sivupalkki

vasemmisto

© Copyright 2021 - www.vas.fi